Chiapudding med choklad

 
 
Äntligen lördag! Jag sov över 10 timmar inatt, väldigt olikt mig... men var verkligen helt utmattad efter veckan. Jag hade till och med lämat två lampor på, måste däckat så fort jag la ner huvudet, så skönt! Till frukost hade jag en chiapudding kvar, så himla gott! Detta är verkligen en favorit, smakar lite som dessert som faktiskt är helt ok att börja dagen med eller att ta till mellis. 
 
Chiafrön innehåller mycket protein, kalcium, mineraler, nyttiga fetter och långsamma kolhydrater. De är riktiga kaloribomber/100 g men då man endast använder 2,5 msk/ 2 portioner så räknas det knappt. 
 
Räcker till 2 portioner
 
2 dl mjölk 
2,5 msk chaifrön
1 msk kakao
1 mogen banan 
1 tsk honung
ev 1 tsk vaniljpulver
frukt och bär till topping
 
Börja med att blanda mjölk och chiafrön och ställ in i kylen några timmar, gärna över natten. Häll sedan detta i en mixer och mixa tills det blir slätt. På detta sättet får man en bättre konsistens, det blir mingre geleaktigt och mer chokladpudding. Tillsätt kakao, banan, honung och vaniljpulver och kör tills det det blir en jämn smet. Häll upp i 2 glas och toppa med valfri frukt och bär.
 
 Trodde aldrig att det skulle kännas så okej att äta chokladpudding till frukost. 
 
 
 
 
#1 - - Linda:

Mumsigt, måste testa!!

#2 - - Matilda:

Såg gott det såg ut! Har bara testat chiapudding en gång och då gjorde jag på vanlig mjölk utan att smaksätta med något, var inte så jätte gott då :) Men det här lätt väldigt gott, får testa någon dag!

Svar: Ja kan tänka mig att det inte var något vidare... Chiafrön smakar i princip ingenting i sig och om man bara blandar med mjölk blir det mest en gelé utan smak. Men eftersom att det inte smakar så mycket i sig är det enkelt att smaksätta. Denna chokladpuddingen är supergod! Sen gör jag ofta gröt med frukt och bär. Har mixat hallon och mango och blandat med chiafrön och mjölk, det var en hit! :)
Moa Persson

#3 - - Janina:

åhh så gott det låter!

#4 - - Hanna Karlsson:

Det låter verkligen gott!

#5 - - Cassandra Haraldsson:

Ser gott ut!

Upp