Paprika

 
Balkongodlingen fortsätter... 
 
Jag har ett litet tips på vad man kan göra både för sig själv och för miljön och det handlar om PAPRIKA. Visst är det gott? En riktigt saftig, röd paprika med massor av C - vitaminer...  Men faktum är att de är rikiga miljöbovar. Paprika som odlas i växthus året runt kräver enorma mängder energi och besprutas ofta med mycket bekämpningsmedel. Dessutom kostar röd paprika ganska mycket för studentplånboken. 
 
Som den paprikaälskare jag är så har jag planterat lite egna paprikor i köksfönstret. Fröna har jag fått från en saftig paprika jag köpte i frukthandeln på torget. Den kostade 10 kr, av den fick jag 25 fina frön. 
 
Jag lät fröna torka i ett par dagar och petade sedan ner dem knappt en cm i planteringsjord. 
Fuktig jord, plast med småhål i över och nu är det väntans tider... 
Hoppas det funkar, egenodlad paprika vore fantastiskt! Och att det går att få 25 nya plantor från en paprika känns ju riktigt miljösmart. Naturen är fantastiks! 
 
 
 
 
 
Växter | paprikaodling | |
Upp