Semlor!

Imorgon är det Fettisdagen! Det måste firas med semlor såklart och de bästa är ju de man har gjort själv. Jag har råkat göra alldeles för många, så hoppas på att få lite fikagäster i veckan... Vi har nu livsstilsvecka som avslut på invertesmedicinkursen och är tveksam till om det rekommenderas att äta upp en hel sats själv, hehe. 
 
Det bästa med dessa semlorna är den hemmagjorda mandelmassan. Det är bara SÅ GOTT! 
 
Ca 20 st
 
75 g smör
3 dl mjölk
0,75 dl socker
1 krm salt
2 tsk stött kardemumma
25 g jäst (söta degar)
1 st ägg
ca 9 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
1 ägg att pensla med
 
Mandelmassa
1,5 dl mandel
1,5 dl socker
knappt 1 dl mjölk
 
grädde
florsocker
 
Smält smöret.
Häll i mjölken och låt det bli 37 grader varmt.
Tillsätt socker, salt och kardemumma.
Blanda i jästen och rör tills den har löst sig.
Tillsätt ägget samt det mesta av mjölet uppblandat med bakpulver. 
Arbeta till en smidig deg och låt sedan jäsa under bakduk i ca 40 min. 
Dela degen i ca 20 bitar och rulla dem runda och lägg på en plåt med bakplåtspapper. 
Låt jäsa i 30 min och sätt ugnen på 225º
Pensla med ägget upplandat med lite kallt vatten och grädda i ca 8 min. 
Låt svalna. 
 
Mal mandeln i en mixer (jag föredrar den oskalad), blanda i sockret och späd med mjölken. 
Vid servering man man blanda i lite av inkråmet från semlan i mandelmassan, 
 
Vispa grädden, skär ett lock från bullarna, gröp ur lite av inkråmet och fyll med mandelmassa, toppa med vispgrädde, sätt på locket och sikta över florsocker. 
 
Och där har vi den perfekta bullen.... 
 
 

 

 

 

 

Bröd, Fika | fettisdag, semla | |
Upp