Fantastiska morotsfrallor

Jag gillar egentligen inte mackor till lunch, känns lite torrt och tråkigt... men just nu får vi egentligen ingen lunchtid i skolan så det blir att sitta och knapra på något litet mitt i seminarier eller så. Och då är det ju smidigt med bröd. Här är ett recept på ett kul och saftigt bröd med lite extra protein som passar bra till lunch. Och det är supergott!
 
50 g jäst
5 dl vatten 
5 dl rivna morötter
250 g keso
2 tsk salt
1 msk olja
knappt 2 liter mjöl
 
Smula ner jästen i en bunke och rör samman den med ljumet vatten. Tillsätt övriga ingredienser, arbeta till sist in mjölet. Det kan vara lite kladdigt, men ta inte för mycket mjöl! Låt degen jäsa till dubbel storlek, ca 30 min. Stjälp sedan upp den på ett bakbord och knåda något. Sedan kan man forma dem hur man vill. Jag brukar göra det smidigt för mig och dela den i två bitar och rulla den till tjocka längder. Sedan skär jag den i lika stora bitar och lägger på plåt med bakplåtspapper. Det blir ca 15 st, beroende på vilken storlek man önskar. Låt jäsa under bakduk ca 20 min. Värm ugnen till 250 º. Pensla bröden med lite vatten och strö eventuellt över pumpakärnor. Grädda bröden mitt i ugnen tills de fått fin färg, ca 12 min. 
Ett tips är att skvätta in 1/2 dl vatten i botten av ugnen precis innan du stänger luckan, då får bröden en krispigare yta. 
 
Jag gjorde även nyponmarmelad som passade perfekt till dessa bröd. Recept kommer snart :) 

 

 

#1 - - Mohammedi's | Art, model & designer:

gott

#2 - - Mohammedi's | Art, model & designer:

gott

#3 - - Linda:

de såg goda ut!:D

#4 - - Felicia:

Åhh vad gott!

Upp