Havrescones

Scones till frukost är nog bland det bästa jag vet, så gott och enkelt. En riktigt lyxfrukost på nästan nolltid. Och det brukar vara minst sagt uppskattat om det luktar scones när E vaknar ( sju- sovarn'..) 
Dessa scones är en favorit, det blir nästan alltid detta receptet. 
Jag tycker att scones med havre är godare än "vanliga scones", och de blir riktigt frasiga!
 
100 g smör
7 1/2 dl vetemjöl
2 1/2 dl havregryn
4 tsk bakpulver
1 tsk salt
3 dl mjölk 
 
Sätt ugnen på 250°
Blanda de torra ingredienserna i en skål och tärna i smöret. 
Blanda ihop till en grynig massa. 
Blanda ner mjölken och arbeta till en det. 
Dela degen i fyra bitar och platta ut dem till runda bröd på en plåt. 
Skär ett kryss över mitten och nagga med en gaffel.
Grädda i mitten av ugnen i ca 10 min. 
Serveras varma! Jag gillar ost och marmelad. E gillar endast smör. 
Idag hade jag ingen marmelad hemma, så sylten är gjord på blåbär, hallon och farinsocker någon minut i micron.  
 
 
 
Happy Sunday! 
 
Upp