Knäckebröd

 
 
Idag firar jag att kursen i invärtesmedicin, 36 hp, är avklarad! Det har varit så sjukt tufft, den mest krävande kursen hittills på läkarprogrammet. Men det har också varit så roligt och jag har lärt mig löjligt mycket. Idag hade vi en avslutande simulatorövning, där vi fick leda en situation på ett akutrum, fast på en docka (dock ytterst avancerad docka). Så läskigt! Men verkligen kul, vilken adrenalinkick... 
 
Så ikväll är jag trött, vill bara ligga i sängen och kolla serier. Och äta choklad. Men, tänkte att det finns ju annat som är gott. Typ knäckebröd, hemmagjort knäckebröd. Det må låta sjukt, men det är ett fantastiskt snacks. Nyttigt är det också och helt fantastiskt gott! Svängde ihop en plåt och den får min dejt för ikväll. Tills chokladen tar över...
 
ca 25 st
 
1 dl sesamfrön
1 dl solrosfrön
1 dl pumpafrön
1/2 dl linfrön
2,5 dl vetemjöl
1/2 tsk salt
1,5 dl kallt vatten
2 msk rapsolja 
 
Sätt ugnen på 150º
Blanda de torra ingrediensera, tillsätt vatten och olja och rör samman till en något kletig deg. 
Kavla ut degen på ett bakplåtspapper. Det går lättare om man ser till att ha en mjölig kavel, så att degen inte fastnar. Grädda mitt i ugnen i 25 minuter, ta ut plåten och skär ut rutor. Sätt sedan in plåten i ugnen ytterligare ca 25 min. Låt svalna. 
 
Nu, soffläge och Desperate Housewives! 
 
 
 
 
#1 - - Cassandra Haraldsson:

Ser gott ut :)

Upp