Rotfrukts - och kycklinglåda med chiliaioli

 
 Helg! Så skönt och vädret är fantastiskt här i Göteborg! Jag satt en liten stund på balkongen i eftermiddags och tror faktist att jag fick lite färg. Massa energi och fick lust att svänga ihop en liten gomiddag, ett bra tips till en enkel söndagsmiddag kanske? Gott var det i alla fall! 
 
Till detta behöver du 4-5 portioner
 
8 st fasta potatisar
6 st morötter
2 - 3 palsternackor
1 gul lök
cocktailtomater
färsk timjan 
olivolja
salt & peppar
ca 700 g kyckling
 
Marinad
2 msk soja, gärna en lite sötare sort
1 vitlöksklyfta
2 msk olivolja
saften av en 1/2 lime
 
Sätt ugnen på 200º
Blanda soja, pressad vitlök, olivolja och limesaft. Strimla kycklingen och blanda med marinaden.
Ställ i kylskåpet någon timme innan tillagning. 
Skala och klyfta alla rotfruter och lägg i en ugnsform.
Strö över salt. peppar och olivolja och rör om. 
Skölj tomaterna och lägg över rotfrukterna. Lägg även över kycklingen. 
Krydda med salt, peppar och timjan. 
In i ugnen i 35 - 40 min eller tills rotfrukterna är lagom mjuka
Servera gärna med min chiliaioli (recept nedan) 
 
Chiliaioli 
 
1 dl majonäs (jag valde lättvarianten)
2 dl créme fraishe (jag valde lättvarianten)
1/2 chili
1 vitlöksklyfta
1 tsk farinsocker
färsk basilika
några droppar limesaft
salt & peppar efter smak 
 
Finhacka chili, vitlök och basilika. 
Blanda med majonäs, créme fraishe, farinsocker, salt, peppar och lime. 
Låt stå i kylen någon timme för att smakerna ska hinna komma fram. 
Gott gott... 
 
 
 
 
 
 
 
Kyckling | aioli, kyckling, rotfrukter | |
Upp